Moravita – ultima frontiera (III)

23 Iul

Povestea merge mai departe! Asa cum am anticipat, mai marele DRV Timis, celebrul Aurel Matiut, s-a intors din minivanacanta de Florenta, fix luni dupa-masa. Nu a stat mult pe ganduri – dovada ca vamesii nu gandesc ca si ardelenii – si a convocat o intrunire de taina doar cu seful Vamii Moravita: Doru Dumitrasciuc, cunoscut in mediile largi sub numele de scena Doru Chitantier sau Doru Vamesu. Normal, ideea principala a intalnirii era securizarea informatiei, tocmai de aceea s-a si ales acest tango, in cerc restrans. N-a fost sa fie, asa ca va transmit in direct, cum de altfel v-am obisnuit, detaliile sedinte de spiritism dintre Matiut si Dumitrasciuc, tocmai ca sa nu creada cineva ca locul de priveghi a fost impanzit cu microfoane, relee, parabolice si te mai miri ce tampenii. Deci, stimati vamesi si organe de control, va poftesc la o portie mare de ras, inainte de culcare. Si cum noaptea e sfetnic bun, ma mai gandesc si eu pana maine, daca am uitat sa va spun ceva sau nu.

Ideea tete-a-tete-ului a fost simpla: gata cu prostiile, reduceti motoarele, presa e cu ochii pe noi si trebuie sa fim cu ochii in patru ca e an electoral, ordinele de la Bucuresti sunt foarte clare. Ma iertati, dar cu greu ma pot abtine sa nu va dau aceste citate exacte, la cheie. Mai mult, dupa ce s-a impus un plafon de maxim 500 de baxuri de tigari neaciizate pe tura de 12 ore din Moravita, tot din ordine de la centru, s-a convenit ca doar doi membri ai cartelului pot sa depaseasca plafonul impus cu maxim 200 de baxuri. Dragii mei, dispensa de la coltul rosu au primit Maria Gosman, cunoscuta si ea in mediul penicilinei sub numele de Bunica, dar si Gubic, un barbat bun la toate. In curand, o sa va spun ce inseamna…la toate! Pana atunci, sistemul Cocorul a identificat, in detrimentul Lotus, patronat cu atata grija de Aurel Matiut, un alt citat, de aceasta data din plina sedinta de la DRV Timis, eveniment petrecut cu usile inchise, pe data de 22 iulie a.c.: Asa cum am mai spus, Dorule, in ultimele zile, ati cam depasit vanzarile la tigari. Totusi, in ultimele zile le-ati mai redus. Bravo. Vezi ca se poate! Pai sa nu-ti vina sa-l mananci pe seful DRV Timis? Ce minune de baiat? Ce grijuliu? Deci, vorba unui clasic in viata….se poate! Bravo! Mai putin, si la modul cum a decurs sedinta, Aurel Matiut scotea batista, ca de tras liniarul din teaca, ca sa le rupa degetele subalternilor sai din Moravita, nici ca s-a pus vreodata problema. Doar nu credeti ca a inebunit mai marele regionalei vamale banatene. Tot la acea masa rotunda, de urechi a fost prins si Virgil Nicolita, seful Vamii Naidăs, antemergatorul adjunctului DRV Timis, Stoican. Motivul acelasi: nu mai sariti calul, acolo, e clar?

Si acum, tineti-va bine de tot, ca urmeaza partea cea mai hazlie. Normal, fara nicio legatura cu Directia Regionala Vamala Timis, dupa sedinta, intr-o locatie binecunoscuta, s-a intalnit sfatul batranilor, care a stabilit ca cel care a inventat aritmetica e un mare tampit. Asa ca regulile de pe frontierele de vest au fost reinventate, astfel incat nimic sa nu iasa cu virgula. Iata ca si de aceasta data, sistemul Cocorul, a functionat din plin: contrabanada cu tigari trebuie sa mearga mai departe, dar cu masura si mare atentie – cine recunoaste autorul are de la mine verde pentru un tir de tutun, pe care-l vom introduce fix pe tura Mariei Gosman. Mie chiar imi place mult doamna asta! Are mult charm, indemanare si executa senzational echerul! Mai departe: taxa ramane de 5 euro, iar imparteala e aceeasi: 1 euro ramane pe loc (n.n- la duty-freee), iar restul se impart intre noi si baietii de la frontiera – pentru ca aici necesita mai multa concentare, premiul e de un tir de tigari, tot pe tura Bunicutei, plus inca 10% din suma pe care o declara distinsa doamna, la intrare in tura la PCTF Moravita. Cu ce pleaca din tura, nu mai treaba mea! Revenind la matematica pura, sfatul batranilor a decis ca intregul profitului trebuie sa fie neaparat de 100%. Era si culmea sa fie altfel! Acum, cei 40% care se indreptau spre un imobil de pe strada Lidia din Timisoara – nu se aude foarte bine, ca se ciocnesc paharele – s-au transformat in 50%. Diferenta de 50%  ramane pe loc la PCTF Moravita – scuzati repetitia si redundata, dar trebuie sa priceapa si vamesii simplii cum sta treaba de-acum incolo, caci vor pleca cu mult mai putin acasa – se imparte dupa cum urmeaza: 3% pe iesire, 10% pe intrare, 5% la controlul documentelor, iar ce ramane se imparte intre staretul de manastire si seful de ocol, care pastoreste activitatea ecleziastica timp de 12 ceasuri…rele! Trai si viata, nene! In rest, dupa acest episod, la auzul unor nume grele din politica judetului Timis, dar si a unor ministrii din cabinetul lui Emil Boc, sistemul Cocorul a cedat. Nu nervos, ci lamentabil, dar la datorie!

Si, ca sa nu raman dator, doresc pe aceasta cale sa-i multumesc doamnei Maria Gosman pentru grija pe care mi-o poarta si pentru aprecierile pe care le face aceasta creatura minunata, la adresa mea. Nu o cunosc, nu ma cunoaste, dar asta nu inseamna ca vamesii nu se pot exprima verbal, chiar si in afara subeictelor de logica elementara. Ca sa nu o mai lungesc, o astept pe doamna Gosman la mine la birou – o anunt de pe acum ca sunt singur – ca sa-mi arate si mie miile de euro pe care mi le-a dat, ca sa o scot din ecuatia cu tigari neaccizate. Multumesc frumos, doamna. Pe aceasta cale va anunt ca i-am primit, dovada ca v-am scos imediat din minte. Va promit ca asa am sa fac si de acum, incolo.  Evident, nu sunt suparat pe doamna Gosman ca m-a confundat cu niste amarati de contrabandisti de tigari, dar nici vina mea nu o sa fie cand am sa confund o bunicuta cu un offroad, bine lustruit, cremuit si depasit! Asta ca sa inteleaga si Aurel Matiut ca…nimeni nu si-a rezolvat nimic!

Evident, in aceeasi oala, nu am cum sa-l uit pe cms Zgabaia, de meserie politist de frontiera, in realitate un…mare patinator in viata. Un patinator viteza! Acest personaj cu uniforma tine prelegeri in PCTF Moravita, vizavi de modul de actiune al securistilor fara frontiere care, mai intai, actioneaza prin intermediul ziarelor, ca sa se poata autosesiza, in cele din urma, organele in drept ale statului. Cica, cunoaste bine…acest modus operandi. Scuzati cacofonia, dar nu m-am putut abtine! In fine, mortii cu mortii, vii cu vii. Ce e si in capul comisarului! Cert e ca logica de trei simpla a lui Zgabaia a semanat panica in metroul din Moravita. I-auziti: Astia sunt cu ochii pe noi. O sa vina sa ne ia din case, ca la Constanta! Pe bune acum, dle Zgabaia, ce o fi in mintea matale, numai Dumnezeu stie. Oricum, nu copiile xerox dupa Acadamia Catavencu! Tine-le bine, ca o sa faci colectie. Certamente.

12 răspunsuri to “Moravita – ultima frontiera (III)”

  1. Alunelu Iulie 24, 2009 la 5:32 am #

    Frumos textul, domnule Kiss. Precis, su date certe, sume, citate. Spectacol in toata regula! Apropo, Craciun Adamescu va trimite salutari! Maxime. HUO!

  2. TIBERIU KISS Iulie 24, 2009 la 8:49 am #

    Multumesc pentru aprecieri. Si eu il contrasalut pe Craciun Adamescu: un om de mare tinuta si mare caracter!

  3. azazel Iulie 25, 2009 la 6:45 am #

    draga Tibi,
    n-ai obosit sa le-o tot dai la cap -si fara nici un folos- shnapanilor in uniforme(albastre,mai albastre sau gri!) ?
    tu n-ai inteles ca in romanica s-a constituit o adevarata triada a coruptiei (politie,justitie,politica) care nu o sa fie eradicata nicicand ?
    am zis !

  4. TIBERIU KISS Iulie 25, 2009 la 11:13 am #

    …acum am inceput!

  5. Anonim Iulie 26, 2009 la 5:21 pm #

    In primul rand domnul Zgabaia nu mai este cms , ci cms sef si in al doilea rand , „marele patinator” in viata locuieste dupa 21 de ani de munca in Politia de Frontiera intr-un banal apartament de bloc.Cat priveste discutii de genul celor pe care le-ar fi purtat reprezinta , de fapt , panica unora transpusa in gura altuia.

  6. TIBERIU KISS Iulie 27, 2009 la 4:19 am #

    Amin!

  7. Observer Iulie 27, 2009 la 7:29 pm #

    Multi ar avea cate ceva de comentat, dar nu au curaj, le e frica de faptul ca pot fi identificati. Sunt deja unii care dau cu subsemnatul (macar de forma) pt. articolul tau din Catavencu.

  8. TIBERIU KISS Iulie 28, 2009 la 4:10 am #

    Si eu ce pot sa fac? Romanul tot timpul a fost fricos si a preferat anonima. Cat despre posibilitatea identificarii, ma indoiesc. Daca o facem cu cap, atunci e relaxare totala.

  9. art Iulie 31, 2009 la 8:14 pm #

    intradevar esti pe treaba ta!!! si eu am auzit cateva din aceste evenimete pe care l-ai relatat…..FELICITARI !!!

  10. TIBERIU KISS August 1, 2009 la 5:51 am #

    …si cate mai sunt!

  11. tymi August 2, 2009 la 11:41 am #

    am inteles ca au mutat 31 de militieni de la moravita toty mari smecheri.de ce? daca ii sa se intample ceva o sa cada fraierii care au ramas asta ti se pare normal ? de ce sa cada toty parliti care isi vad de treaba si smecherii sa scape? asa va fi 100%.nui corect.

  12. TIBERIU KISS August 3, 2009 la 4:47 am #

    E ceva corect in tara asta, cand vine vorba de interese de grup, iar combinatiile economico-politice sunt mai presus de lege? Nu. Absolut nimic!

Lasă un răspuns

